www.petersatelje.se

Besök även min hemsida petersatelje.se där jag presenterar mina egna oljemålningar (klar i slutet av mars).

fredag 11 mars 2011

I Fokus - Vladimir Voligov

Besök Vladimir Voligovs hemsida http://www.volegov.com/ Mycket duktig tekniskt - uttrycksfullt, kontraster, mycket rena klara färger, detaljrikt!!

På Youtube hittar vi elva stycken mycket instruktiva videos http://www.youtube.com/user/crazyprofi

Här kommer några.



Kvinnan och vasen med blommorna är skarpa med fina penseldrag medan bakgrunden är lite grövre, inte suddigare bara grövre.




Ganska grova penslar och kniv på bakgrunden med ibland mycket tjock färg. Inte så mycket medium. Voligov har hållit på många år och vet exakt vad han gör. Håller sig alltid inom ramarna så att säga. Det är viktigt att vara medveten om detta när man som amatör skall försöka arbeta lika snabbt och naturligt som ett riktigt proffs. Det är som att köra bil. I början får man köra långsamt på något industriområde, sen klarar man av mer och mer. De gånger jag kör i diket och slarvar tappar jag lusten. Det är viktigt att hålla sig inom ramarna även om det går långsamt.


Voligov verkar vara noga med skisserna innan även om detta inte framträder så noga i filmerna.


Jag blir upprymd och på gott humör av färgerna, ljuset och kontrasterna i oljemålningarna. Om ni målar själva kan jag rekommendera Vladimir Voligov för lite inspiration.  kolla resten av filmerna på YouTube.




Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar